NBS - falošné telefonáty

Zverejnené: 30.06.2025

Article image 4. február 2025 - Národná banka Slovenska eviduje zvýšený výskyt telefonátov, pri ktorých súkromné osoby kontaktuje žena hovoriaca s východoslovanským prízvukom, ktorá sa vydáva za pracovníčku NBS. Volajúcich žiada o rôzne osobné a bankové údaje, pričom ako dôvod uvádza napríklad potrebu prístupu do ich účtu v komerčnej banke, jeho zrušenie alebo inú manipuláciu s účtom.

Tieto telefonáty sú podvodné. NBS nikdy nekontaktuje klientov komerčných bánk za účelom poskytovania úverov, vedenia účtov ani iných komerčných služieb. Ak vás niekto kontaktuje z čísla, ktoré sa môže tváriť ako oficiálne číslo NBS, neposkytujte žiadne osobné ani finančné údaje a okamžite ukončite hovor.

Podvodné telefonáty vydávajúce sa za NBS

Národná banka Slovenska opakovane zaznamenala prípady podvodného správania zo strany osôb, ktoré sa falošne prezentujú ako jej zamestnanci. Tieto osoby telefonicky oslovujú občanov s tvrdením, že na ich meno boli zriadené rôzne finančné produkty – ako napríklad bežné účty – alebo že došlo k zablokovaniu či zrušeniu ich existujúcich produktov.

Následne sa snažia vylákať citlivé osobné údaje alebo získať prístup k bankovým účtom. Tento spôsob konania je mimoriadne nebezpečný, pretože útočník cielene vyvoláva pocit ohrozenia a zároveň sa vydáva za autoritu – pracovníka Národnej banky Slovenska. V súčasnosti sa takáto osoba predstavuje menom „Peter Martin“, no toto meno sa môže kedykoľvek zmeniť.

Podvodníci často už pri prvom kontakte disponujú určitými údajmi o osobe, ktorú kontaktujú, čo má zvýšiť ich dôveryhodnosť. Hoci ide prevažne o telefonické oslovenia, podvodné pokusy sa môžu uskutočniť aj prostredníctvom sociálnych sietí, e-mailov či správ v rôznych komunikačných aplikáciách.

Dôležité upozornenie pre verejnosť

Národná banka Slovenska nikdy neoslovuje klientov za účelom získania ich osobných údajov a nevyžaduje od nich poskytovanie informácií, ako sú kópie dokladov totožnosti, prihlasovacie údaje či informácie o platobných kartách.

V prípade, že vás niekto takýmto spôsobom kontaktuje, odporúčame okamžite ukončiť komunikáciu a v žiadnom prípade neposkytovať žiadne ďalšie citlivé údaje. Vaše osobné informácie by mohli byť zneužité.

Pokiaľ ste už takýmto osobám poskytli údaje alebo kópie dokladov, je potrebné nahlásiť udalosť Policajnému zboru SR. V prípade, že ste zdieľali čísla platobných kariet alebo prihlasovacie údaje do internetbankingu, bezodkladne kontaktujte svoju banku alebo platobnú inštitúciu.

Národná banka Slovenska opakovane upozorňuje na riziko podvodného správania, pri ktorom sa útočníci pod rôznymi zámienkami snažia od ľudí vylákať dôverné informácie alebo finančné prostriedky, často pod zámienkou rôznych fiktívnych poplatkov či nákladov.
Zdroj: NBS

Autor článku: Iveta Hudáková
 
 



Užitočné články

Finančný Kompas v médiách