Zneužívanie mena NBS

Zverejnené: 10.07.2025

Article image 12. jún 2023Národná banka Slovenska (NBS) opätovne upozornila verejnosť na podvodné aktivity, ktoré sa šírili po celom Slovensku. Neznáme osoby kontaktovali spotrebiteľov a vydávali sa za zamestnancov centrálnej banky, pričom používali rôzne zámienky na získanie dôverných informácií či peňazí.

Podvodníci sa ľuďom ozývali telefonicky, cez emaily, sociálne siete či aplikácie na posielanie správ. Najčastejšie tvrdili, že spotrebiteľ nespláca úver, a preto mu hrozí zablokovanie účtu alebo finančných prostriedkov. Inokedy sa vyhrážali pokutou za fiktívnu kontrolu alebo lákali na výhodné pôžičky. Znepokojujúce bolo, že telefónne čísla, z ktorých volali, pôsobili dôveryhodne – často pripomínali oficiálnu linku NBS.

„Národná banka Slovenska nikdy nekontaktovala občanov v súvislosti so splácaním úverov, ponukou pôžičiek či iných produktov. Ak sa niekto takto vydával za nášho zamestnanca, išlo o podvod,“ uviedla inštitúcia vo svojom oficiálnom stanovisku.

NBS preto dôrazne odporúčala občanom, aby boli obozretní pri akejkoľvek ponuke finančných služieb, ktorá prichádzala nevyžiadaným spôsobom. V prípade pochybností bolo možné overiť si dôveryhodnosť subjektu na oficiálnej stránke subjekty.nbs.sk, kde sa nachádzal zoznam spoločností, ktoré podliehali dohľadu centrálnej banky alebo zahraničného regulátora.

Spotrebitelia by podľa NBS nemali na takéto výzvy reagovať a najmä nemali poskytovať žiadne osobné ani bankové údaje. Centrálna banka apelovala na verejnosť, aby v prípade podozrivého kontaktu radšej okamžite ukončila komunikáciu.

Autor článku: Iveta Hudáková
 



Užitočné články

Finančný Kompas v médiách