Zverejnené: 24.01.2020

Rozmýšľate nad kúpou ojazdeného auta? Zistite, aké stojí za nákup


Article image
Kúpa ojazdeného auta je pomerne riskantná záležitosť, pretože ide o opotrebovanú vec, o ktorej toho veľa neviete. Veľa predávaných áut má stočené kilometre, zatajenú opravu po nehode alebo inak nevyhovujúci technický stav. Ak nechcete, aby tak dopadlo aj vaše nové jazdené auto, poradíme vám, ako tomu predísť.



Kúpiť auto v autobazári alebo od súkromnej osoby?

Kúpa auta od súkromnej osoby môže byť výhodnejšia, pretože odpadá poplatok, ktorý si v prípade nákupu v autobazári zaúčtuje autobazár za sprostredkovanie kúpy. Na druhej strane, takýto nákup môže so sebou priniesť aj vyššiu mieru rizika, najmä v prípade podpísania nevýhodnej zmluvy zo strany kupujúceho. Tomu sa však nemusíte vyhnúť ani pri autobazároch.

Pod časovým stresom a v opojení z kúpy vozidla si totiž nemusíte uvedomiť, pod čo sa vlastne podpisujete. Všetky sľuby autobazáru o kvalite automobilu sú potom zrazu preč. A ak nebodaj  chcete odstúpiť od zmluvy, tak je to beh na dlhé trate.

Pri kúpe ojazdeného vozidla musíte vždy dostať originály všetkých potrebných dokladov. Ak predávajúci nie je vlastníkom vozidla alebo nemá originálny technický preukaz, mali by ste od kúpy okamžite odstúpiť.

Oplatí sa kúpiť auto zo zahraničia alebo nie?

Ak sa rozhodnete investovať do kúpy ojazdeného auta, treba mať na pamäti, že dobré autá majú svoju cenu ako u nás, tak aj v zahraničí. Ak ste si už nejaké vybrali podľa vlastných predstáv, môžete vycestovať. Skontrolujete vozidlo na mieste a priveziete si ho na Slovensko. Ale tým to nekončí. Pri prevoze auta na Slovensko budete
potrebovať prevozné značky a poistenie na prevoz.


Pri prihlásení vozidla je potrebné preložiť všetky doklady do slovenčiny, ktoré prináležia k vozidlu. Preložený teda musí byť technický preukaz, dokumenty STK/EK a potvrdenie o odhlásení vozidla z premávky.

Od roku 2017 sa platí poplatok do Enviromentálneho fondu, po ktorého úhrade získate Potvrdenie o prevzatí zodpovednosti za nakladanie s odpadom pochádzajúcim z dovezeného vozidla.

S vozidlom musíte absolvovať aj kontrolu originality. Jej výsledkom je prehlásenie vozidla za spôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách. Kontrola originality je zo zákona povinná pre každé jednotlivo dovezené vozidlo zo zahraničia.

Ďalej potrebujete Žiadosť o uznanie typového schválenia jednotlivo dovezeného vozidla alebo Žiadosť o uznanie typového schválenia ES, ktorú podáte na príslušnom obvodnom úrade. V prípade, že máte k vozidlu vystavený certifikát COC, je schválené na jazdu v inom štáte EÚ a nemusíte podávať žiadosť. Nie je potrebný ani preklad do slovenčiny.

Na aké údaje o vozidle by ste sa mali sústrediť?


Ak ste  vybrali vozidlo podľa vašich predstáv, pri obhliadke si vždy porovnajte všetky informácie v inzeráte so skutočnosťou. Ak všetky informácie sedia, je dôležité skontrolovať vzhľad vozidla, a to ako zvonku, aj zvnútra. Je dôležité poznať skutočný stav kupovaného ojazdeného vozidla, ktorý viete zistiť hneď na
mieste. Na kontrolu vozidla si zoberte so sebou aj odborníka. Ak nikoho nemáte, vozidlo si dajte preveriť v autoservise, ktorý si sami vyberiete. To by vám pôvodný vlastník nemal odoprieť.


Treba si všímať najmä:

  • Lakovanie vozidla – vozidlo by malo mať po celej ploche rovnakú farbu a odtieň. Akákoľvek stopa brúsenia, tmelenia, drobných hrudiek alebo vypuklín svedčí o oprave príslušnej časti vozidla. Treba si tiež dávať pozor na koróziu, ktorej sa darí najmä na spodných častiach karosérie, pri okrajoch dverí a blatníkov.,
  • Všímať by ste si mali aj strechu vozidla, či na nej nie sú škrabance , čo nasvedčuje, že ide o vozidlo taxislužby alebo autoškoly, pretože tie sú povinné mať magnetické tabuľky.
  • Medzery – veľmi veľa vám napovedia medzery a ich veľkosť medzi časťami karosérie, napríklad v prípade medzier pri dverách alebo kufri. 
  • Pneumatiky a nápravy – skontrolujte si hrúbku pneumatík, nevynechajte ani  bočnice plášťa a vzhľad diskov. Veľa napovie aj opotrebovanie behúňa pneumatiky. Môže ísť o zlú geometriu, neodbornú opravu alebo zlý jazdný štýl predchádzajúceho majiteľa.
  • Spodná časť vozidla – skontrolujte auto zo všetkých strán a uhlov. Nemalo by z neho nič prečnievať, nemalo by na ňom byť nič preliačené či inak poškodené. Na motorovej a prevodovej časti si treba dať pozor na únik oleja.
  • Predné svetlá a čelné sklo – pozor si dajte najmä na praskliny od kamienkov na predných svetlách a čelnom skle, v prípade, že boli sklá vymenené – treba zistiť dôvod tejto výmeny.
  • Predná kapota – ak je kapota bez oderov a čelné sklo bolo menené, môže to signalizovať výmenu alebo lakovanie. Veľké poškodenie od kamienkov zase signalizuje veľký počet najazdených kilometrov.
  • Interiér auta – dôkladne si pozrite, v akom stave je čalúnenie či opotrebenie volantu a páky radenia. Overte si, či sa v interiéri nenachádzajú stopy vody, piesku či blata alebo či necítite v aute nezvyčajný puch, príp. zvýšenú vlhkosť – toto všetko by mohlo signalizovať zlé tesnenie a následné zatekanie do vozidla.
  • Airbagy a bezpečnostné pásy – krytie by malo sedieť presne a kontrolky by sa mali po otočení alebo zasunutí kľúča do „ready režimu” rozsvietiť. Ak zhasnú všetky naraz, príp. kontrolka airbagu zhasne súčasne s inou, ide o znamenie, že airbag je nefunkčný, príp. že je porucha na elektronike airbagu. Bezpečnostné pásy musia byť nepoškodené a funkčné, nesmú sa nijak zadrhávať.
  • Predná a zadná náprava – je potrebné dať pozor na akýkoľvek atypický odklon kolies, ktorý naznačuje neodbornú opravu alebo poškodenie dielu.
  • Rok výroby – rok výroby sa dá zistiť z kódov, ktoré sú napr. na sklách, bezpečnostných pásoch, plastových dieloch alebo nádobkách na kvapaliny, na nášivke alebo štítku v dolnej časti bezpečnostného pásu.
  • VIN číslo – podľa VIN čísla sa dá skontrolovať, či súhlasí rok výroby a pre aký štát bolo auto vyrobené. Údaj musí súhlasiť s údajmi v osvedčení o evidencii.
  • Počet kľúčov – ku vozidlu by mali byť dva kľúče.

Skúšobná jazda vozidla

Skúšobná jazda je dôležitým faktorom, ktorý vypovedá o celkovom stave vozidla, ako aj  subjektívnom pocite vodiča z auta. Trasa, na ktorej budete vozidlo testovať, by mala byť dostatočne dlhá a mala by zahŕňať rôzne povrchy. Snažte sa ho otestovať v čo najväčšom počte jazdných situácií. Počas jazdy by ste si mali všímať, či vozidlo neťahá do strany. Na ceste s dierami zas zistítme odozvy podvozku a prípadné abnormálne zvuky.

Naštartovanie motora musí prebehnúť hladko a bez škrípania. Motor by mal naskočiť na prvý raz. Nechajte ho chvíľu naštartovaný a skontrolujte, či drží voľnobežné otáčky a či sa z motora neozývajú nezvyčajné zvuky, alebo nadmerný klepot zo spodnej časti. Pozornosť treba venovať aj spojke a jej zaberaniu. 

Z hľadiska bezpečnosti sú najdôležitejšou súčasťou auta brzdy. Preto ich treba otestovať vo viacerých situáciách a sledovať zvláštne zvuky či správanie vozidla. Najskôr brzdite zľahka a ak je všetko v poriadku, pokus zopakujte s väčšou intenzitou. Brzdenie musí byť rovnomerné a volant sa nesmie klepať, triasť a otáčať. Ak ide o vozidlo bez ABS, nesmie pedál pulzovať, inak ide o zvlnené brzdové kotúče. 

Pozornosť treba venovať aj jednotlivým kontrolkám. Pri štartovaní vozidla by sa mali všetky rozsvietiť a po vypnutí motora zas postupne zhasnúť . Overte si tiež funkčnosť svetiel, prístrojovej dosky, audio systému a pod.

Uzavretie kúpno-predajnej zmluvy a platba za vozidlo


Pri ojazdenom vozidle sa ráta s väčším množstvom vád, s ktorými by mal byť kupujúci oboznámený vopred, ak o nich predávajúci vie. Preto by mal byť súčasťou kúpnej zmluvy aj súpis vád. Vhodné je tiež dohodnúť si moment prechodu vlastníckeho práva z predávajúceho na kupujúceho, pričom existuje viacero variant – odovzdaním motorového vozidla kupujúcemu, zaplatením kúpnej ceny, prepisom vozidla na dopravnom inšpektoráte a pod.

Kupujúci by si mal vyžiadať v zmluve dôležité skutočnosti, ako napr. to, či auto nebolo použité v trestnej činnosti, či naň nie je leasing, či sa naň nevzťahuje exekúcia a pod. Na toto všetko by ste mali myslieť v písomnej kúpno-predajnej zmluve na motorové vozidlo, a preto by ste sa nemali uspokojiť len so vzormi zmluvy, ktoré kolujú na internete.

Zmluvu si pred podpisom riadne prečítajte. V prípade otázok či námietok o tom predávajúceho informujte. S podmienkami kúpno-predajnej zmluvy musia súhlasiť obe zmluvné strany. Ak sa vám preto niečo nezdá alebo s niečím v zmluve nesúhlasíte, nepodpisujte ju.

Ak sú všetky dokumenty v poriadku a s predávajúcim ste sa dohodli, zostáva už len uhradiť kúpno-predajnú sumu vozidla. 

V prípade, že kupujúci uhrádza sumu bezhotovostne prevodom na účet, je povinný urobiť tak v deň podpísania zmluvy. V opačnom prípade môže predávajúci odstúpiť od zmluvy.

Ak ide o platbu v hotovosti, vyplatená suma nesmie podľa zákona presiahnúť 15-tisíc eur pri fyzických osobách a 5-tisíc eur pri právnických osobách.
 

Výhodná pôžička na auto. Aké možnosti ponúka trh?


Pokiaľ si chcete kúpiť ojazdené vozidlo, môžete tak spraviť aj prostredníctvom úveru alebo leasingu. V oboch prípadoch si však treba dať pozor na podmienky – banky, aj leasingové spoločnosti obvykle obmedzujú vek auta, počet najazdených kilometrov alebo minimálnu sumu, za ktorú auto kúpite.

Hoci už v ponuke máloktorej banky nájdete účelový spotrebný úver na auto, všetko vybavíte aj s bezúčelovým spotrebným úverom.
 

Porovnanie spotrebných úverov niektorých bánk


VÚB
● so splatnosťou od 1 do 8 rokov
● maximálny výška úveru 25-tisíc eur
● 50 % zľava z poplatku za poskytnutie pri vybavení úveru online
pôžička s odmenou – okamžité zníženie úrokovej sadzby o 2 % p. a.
● úroková sadzba od 5,9 % p. a.
Vrátenie poplatku za poskytnutie pôžičky do výšky 100 % po 18-tich mesiacoch v prípade . zasielania
2-násobku mesačnej splátky úveru (v prípade viacerých úverov s týmto benefitom) na účet pre
splácanie vo VÚB.

Slovenská sporiteľňa
● so splatnosťou od 1 do 8 rokov
● maximálna výška úveru 30-tisíc eur
● bez poplatkov za vybavenie a predčasné splatenie
● úroková sadzba od 4,9 % p. a.

Tatra banka
● so splatnosťou od 1 do 8 rokov
● maximálna výška úveru 30-tisíc eur
● úroková sadzba od 5,99 % p. a.
● bez spoludlžníka a ručiteľa
kreditná karta pre klienta s odpustením poplatku za kartu na 12 mesiacov
Ak požiadajte o úver cez aplikáciu Tatra banka alebo Internet banking, získate 100 % zľavu z poplatku
za úver.

Unicredit bank
● so splatnosťou od 1 do 8 rokov
● maximálna výška úveru 25-tisíc eur
● úroková sadzba od 7,90 % p. a.
Možnosť zníženia úroku na 3,89 % p. a.

ČSOB
● so splatnosťou od 1 do 8 rokov
● maximálna výška úveru 25-tisíc eur
● úroková sadzba od 7,90 % p. a.
Možnosť zníženia úrokovej sadzby o 1 % za aktívne využívanie účtu v ČSOB.

Prima banka
● so splatnosťou od 2 do 8 rokov
● maximálna výška úveru 15-tisíc eur
● úroková sadzba od 5,90 % p. a.
Poplatok za poskytnutie úveru bude klientovi vrátený po 18 mesiacoch od poskytnutia úveru za podmienok, ak klient nikdy nebol v omeškaní so splátkou úveru alebo poplatkom, pôžičku úplne alebo čiastočne predčasne nesplatil, alebo ju stále spláca z Osobného účtu.

Poštová banka
● so splatnosťou od 1 do 8 rokov
● maximálna výška úveru 30-tisíc eur
● 100 % zľava z poplatku za poskytnutie úveru
● úroková sadzba od 5,90 % p. a.
Pri aktívnom využívaní UŽITOČNÉHO ÚČTU a riadnom splácaní pôžičky inkasom z UŽITOČNÉHO
ÚČTU získate zľavu 1 % z úrokovej sadzby.

Cetelem
● so splatnosťou od 6 mesiacov do 8 rokov
● maximálna výška úveru 30-tisíc eur
● úroková sadzba od 4,90 % p. a.

mBank
● so splatnosťou od 1 do 8 rokov
● maximálna výška úveru 24-tisíc eur
● úroková sadzba od 3,90 % p. a.

Ak uvažujete nad kúpou auta, ale nemáte hotovosť, pozrite si naše prehľadné porovnanie pôžičiek jednotlivých bánk. V prípade, že máte ďalšie otázky ohľadom spotrebného úveru, neváhajte nás kontaktovať.
 

Autor článku: Iveta Hudáková


 


Užitočné články

Finančný Kompas v médiách