Deepfake

Zverejnené: 09.07.2025

Article image 26. január 2024 – Slovensko čelilo výraznému nárastu falošných investičných ponúk, ktoré využívali moderné technológie umelej inteligencie na manipuláciu dôvery verejnosti. Národná banka Slovenska (NBS) varovala pred čoraz prepracovanejšími podvodmi, ktoré šírili deepfake videá a zneužívali známe mená.

Tieto videá, ktoré boli na nerozoznanie od reality, sa masovo šírili na sociálnych sieťach ako Facebook, Instagram, TikTok, YouTube a na platforme X (predtým Twitter). V nich vystupovali verejne známe osobnosti – politici, športovci či celebrity – no v skutočnosti išlo o digitálne sfalšované záznamy, ktoré slúžili ako nástroj na nalákanie ľudí do podvodných investícií.

Zneužívali značky a známe tváre

Podvodníci sa nezastavili len pri videách. Vytvárali falošné články s logami renomovaných redakcií a napodobňovali dizajn webov známych spoločností, ako napríklad SPP, Slovnaft či český energetický gigant ČEZ.

Obsah týchto stránok bol často „na pulze dňa“ – reagoval na aktuálne ekonomické témy, ako napríklad výkyvy cien energií, pričom sľuboval nereálne vysoké výnosy z „pasívneho príjmu“. Všetko to pôsobilo dôveryhodne: profesionálne grafiky, pozitívne recenzie, príbehy „bežných ľudí“ – no v skutočnosti išlo o podvod.

Psychologický nátlak a manipulácia

Tieto ponuky často pracovali s psychologickým tlakom. Používali frázy ako „Zostáva už len 5 voľných miest“ alebo „Ponuka platí ešte 5 hodín“, čím nútili ľudí konať impulzívne. Webové odkazy často smerovali na zahraničné domény ako .ru, .tech či .app, mimo akýchkoľvek oficiálnych stránok spoločností, ktoré podvodníci imitovali.

V niektorých prípadoch boli obete vyzývané na registráciu, pri ktorej zadávali svoje osobné a platobné údaje. Tie sa neskôr zneužívali – buď na priame odčerpanie peňazí, alebo na ďalšie podvody.

Upozornenie od NBS

Národná banka Slovenska v tom čase opakovane vyzývala verejnosť k zvýšenej ostražitosti. Upozornila, že aj najmodernejšie automatické preklady už nepôsobia podozrivo, a teda staré znaky podvodu – ako zlý preklad – už neboli spoľahlivým indikátorom.

NBS zároveň odporúčala ignorovať akékoľvek podozrivé reklamy, neklikať na odkazy, neposkytovať žiadne osobné ani platobné údaje a nikdy nevstupovať do investičných vzťahov len na základe toho, že niečo „vyzerá dôveryhodne“.

Deepfake technológia sa v rukách podvodníkov stala účinnou zbraňou proti dôverčivosti. Hoci digitálny svet priniesol množstvo výhod, ukázalo sa, že dokáže aj nebezpečne klamať. Národná banka Slovenska preto naliehala na každého, kto sa s podobnou ponukou stretol, aby zostal obozretný a chránil svoje údaje aj úspory.
 
Autor článku: Iveta Hudáková
 
 



Užitočné články

Finančný Kompas v médiách