Skupina SKO

Zverejnené: 09.07.2025

Article image 15. jún 2023 – Spoločnosť vystupujúca pod názvom Skupina SKO, so sídlom v Londýne, sa v minulosti pokúsila osloviť slovenských spotrebiteľov ponukou online úverov. Národná banka Slovenska (NBS) však včas zasiahla a verejnosť upozornila, že aktivity tejto firmy neboli na území Slovenska povolené.

Podľa stanoviska NBS spoločnosť Skupina SKO lákala ľudí prostredníctvom svojich webových stránok na údajne výhodné pôžičky, pričom od nich vopred požadovala poplatky. Dôvod? Firma tvrdila, že úver je potrebné nahlásiť Národnej banke Slovenska. Centrálna banka však toto tvrdenie kategoricky odmietla.

„Spoločnosť nemala od NBS udelené žiadne povolenie na výkon činnosti na slovenskom finančnom trhu a zároveň nefigurovala v žiadnom z našich registrov,“ uviedla v oficiálnom stanovisku NBS.

Falošná administratíva, skutočné riziko

Spotrebitelia, ktorí uverili ponuke Skupiny SKO, boli vystavení riziku finančnej straty – vopred zaplatili poplatky, no žiadny úver im nebol doručený. Okrem toho mohli poskytnúť citlivé osobné a bankové údaje subjektu, ktorý nepodliehal žiadnemu regulovanému dohľadu.

NBS zároveň zdôraznila, že nikdy nepožaduje od klientov žiadne doplatky či administratívne poplatky spojené s registráciou úveru. Všetky podobné informácie boli teda zavádzajúce a zneužívali dôverčivosť verejnosti.

Dlhodobé varovania pred neoverenými subjektmi

Centrálna banka už dlhodobo upozorňovala spotrebiteľov, aby si dôkladne preverovali, s kým vstupujú do finančného vzťahu. Verejne dostupný register oprávnených subjektov je k dispozícii na stránke NBS, kde si môže každý overiť, či má daná firma povolenie na činnosť v oblasti finančných služieb na Slovensku.

„Každý, kto sa rozhodoval o pôžičke, mal možnosť si overiť, či ide o dôveryhodného poskytovateľa. Bohužiaľ, Skupina SKO medzi regulované subjekty nepatrila,“ dodala NBS.

Prípad Skupiny SKO bol ďalším z radu varovných signálov, ktoré poukázali na to, ako ľahko môžu nelegálne subjekty zneužiť dôveru verejnosti. S rastúcim počtom digitálnych finančných služieb rástlo aj riziko podvodov a manipulácií.

Národná banka preto opakovane vyzývala občanov, aby pred akýmkoľvek finančným rozhodnutím venovali čas overeniu dôveryhodnosti poskytovateľa. V prípade nejasností mali spotrebitelia možnosť obrátiť sa priamo na NBS alebo využiť dostupné informačné zdroje.
 
Autor článku: Iveta Hudáková
 
 



Užitočné články

Finančný Kompas v médiách