Vystúpenie z 2. piliera je ako odchod z vlaku, ale v polovici cesty
Zverejnené: 13.05.2025
Znovuotvorenie druhého dôchodkového piliera sa črtá ako jedna z hlavných tém roku 2025. Minister práce Erik Tomáš (Hlas-SD) poukazuje na to, že v systéme sa nachádzajú osoby, ktoré tam podľa neho nepatria – najmä z dôvodu ich veku, výšky príjmu alebo nízkej nasporenej sumy.
Takýto zásah by síce mohol priniesť štátnemu rozpočtu krátkodobú úľavu až vo výške jednej miliardy eur, no ide len o dočasné riešenie. Otázkou zostáva, ako to ovplyvní samotných sporiteľov a aké dôsledky to môže mať pre udržateľnosť dôchodkového systému v budúcnosti.
Opätovné otvorenie
2. piliera by podľa nás predstavovalo rýchle, no len dočasné riešenie problémov verejných financií. Tento krok by však mal len krátkodobý prínos pod hrozbou katastrofálnych dopadov. Ľudia, ktorí sa rozhodnú systém opustiť, síce nebudú čeliť zníženiu dôchodku zo Sociálnej poisťovne, no v dlhodobom horizonte to pre nich nemusí byť výhodné. V čase, keď pôjdu do dôchodku, môže byť verejný dôchodkový systém pod ešte väčším finančným tlakom, čo by sa mohlo prejaviť na nižších vyplácaných dôchodkoch.
A práve tu sa objavuje zásadný problém – demografický vývoj. Populácia na Slovensku starne, pôrodnosť zostáva nízka a počet ľudí v produktívnom veku postupne klesá, čo oslabuje udržateľnosť priebežného dôchodkového systému. Znížený príjem na dôchodku zatieňuje nezáujem ľudí o to vytvoriť si rezervu po vlastnej osi a stále prevláda názor spoliehania sa na štát.
História sa opakuje
Slovensko má s podobnými zásahmi do druhého dôchodkového piliera už skúsenosti. Počas vlád Roberta Fica bol tento systém otvorený až štyrikrát, pričom z neho odišlo približne 420-tisíc sporiteľov. Vďaka tomu získala Sociálna poisťovňa dodatočné zdroje vo výške viac ako jednej miliardy eur.
Minister Erik Tomáš zároveň upozorňuje, že súčasne nízke dôchodky z kombinácie prvého a druhého piliera sú do veľkej miery dôsledkom rozhodnutia z roku 2013, keď boli sporitelia presunutí do dlhopisových fondov s nízkym výnosom.
Kto by mal z 2. piliera vystúpiť
Z 2. piliera by teoreticky mali zvážiť odchod najmä starší ľudia s nízkym príjmom, ktorí si nestihli nasporiť dostatočné množstvo peňazí z ktorých budú žiť bez poberania príjmu. Títo sporitelia často nedosiahnu tzv. referenčný dôchodok – v roku 2025 stanovený na 684,10 eura mesačne – čo je hranica, pri ktorej si môžu úspory vybrať jednorazovo. Ak túto sumu nedosiahnu, zostáva im len možnosť doživotného dôchodku vo forme pravidelných splátok, ktoré bývajú často menej výhodné. A práve tam spočíva veľká hrozba, keďže budú nie len ohrození chudobou, ale aj škaredo povedané, akou si záťažou pre celý systém.
Komu sa neoplatí vystúpiť z 2. piliera
Dalo by sa povedať, že nikomu, poďme sa však pozrieť na túto radu prakticky. Vystúpenie z druhého piliera by určite neprospelo
mladým sporiteľom (napr. do 40 rokov), ktorí majú pred sebou dlhý časový horizont na sporenie, čo im umožňuje prečkať výkyvy na trhoch a využiť potenciál dlhodobého zhodnocovania investícií. Ďalšou skupinou sú
ľudia s vyššími príjmami, pre ktorých vyššie odvody znamenajú vyššie príspevky do
druhého piliera. Tým pádom si dokážu vytvoriť významnejší dôchodkový kapitál, inak povedané rozpočet na dôchodok, ktorý bude vzhľadom na demografiu výhodnejší než samotný štátny dôchodok, inak povedané prvý pilier.
Poslednú kategóriu, ktorej neodporúčame nad tým ani uvažovať predstavujú
sporitelia investujúci v rastových fondoch, ich úspory umiestnené v indexových alebo akciových fondoch zdobí dlhodobý výnos z týchto investícií, ktorý rovnako výrazne prekoná „výplatu“ z prvého piliera.
2. pilier predstavuje spôsob diverzifikácie dôchodkových príjmov – časť dôchodku prichádza zo štátu, časť z osobných úspor. Vystúpením sa všetko vsádza na nestabilný prvý pilier. Vzhľadom na starnutie populácie a zhoršujúcu sa demografickú situáciu môže byť prvý pilier v budúcnosti finančne neudržateľný. Druhý pilier poskytuje aspoň určitú mieru nezávislosti od štátu.
Ak je človek mladý, má stabilný alebo vyšší príjem, a neobáva sa investičného rizika, mal by zotrvať v 2. pilieri, nakoľko sa mu to oplatí. Vystúpenie je najčastejšie výhodné len pre starších ľudí s nízkym príjmom a nízkymi úsporami.
TIP OD NÁS: Nespoliehať sa na štát nepredstavuje nižší prejav nacionalizmu, alebo vnímanie ho ako niečoho nefunkčného. Práve naopak, štátne zabezpečenie by malo byť doplnkové a peniaze sporiteľov, vyplácané na dôchodku by mali pochádzať z iných zdrojov, tými sú akékoľvek dlhodobé investičné stratégie pomocou podielových, či
ETF fondov.
Autor článku: Iveta Hudáková