Zverejnené: 05.06.2023

Aké ojazdené auto sa oplatí kúpiť? Veľké porovnanie


Article image

Vplyv pandémie koronavírusu je viditeľný aj na trhu ojazdených vozidiel, kde sa dopyt po nich rapídne zvýšil. Automobilky sú závislé od dodávok mikročipov, ktoré sa masovo vyrábajú v Ázii. Skladové zásoby áut sú nízke a na nové kusy sa čaká príliš dlho. Pri mnohých populárnych modeloch sa čoraz častejšie stáva, že zákazník na vozidlo čaká niekoľko mesiacov, niekedy si dokonca auto prevezme aj po vyše roku.

Záujemcovia o kúpu jazdeného vozidla si v súčasnosti vyberajú z najužšej a zároveň najdrahšej ponuky za posledné roky. Počet dostupných jazdených automobilov je najnižší za posledné roky a ceny sa zvyšujú v dôsledku dopytu, ktorý čoraz viac prevyšuje ponuku.

Aké ojazdené vozidlo sa oplatí kúpiť?

Vybrať si spoľahlivé jazdené auto nemusí byť vôbec jednoduché. Treba mať na pamäti, že staršie vozidlá už nie sú v záruke a opravu si budete musieť hradiť z vlastného vrecka. Oprava niektorých typov automatických prevodoviek môže vyjsť aj niekoľko tisíc eur.

Rebríček spoľahlivých jazdených vozidiel na základe štatistiky pre vozidlá nad 10 rokov

Volkswagen Golf Plus

Pravidelne exceluje v testoch spoľahlivosti. Netrpí závažnými chronickými problémami a benzínové aj naftové motorizácie by mali niečo vydržať. Ide o použiteľné auto do mesta pre mladú rodinu, prípadne aj dôchodcov.

Ford Fusion

Oslovuje hlavne starších, ktorí majú problém s nastupovaním do klasických nízkych modelov s podlahou blízko pri zemi. Vhodný je tiež pre každého, kto nemá na auto obzvlášť veľký rozpočet. Pokiaľ sa záujemca o tento typ vozidla vyhne automatickej prevodovke, nemusí sa báť ani ťažkých servisných zásahov.

Honda CR-V

Ide o priestranné spoľahlivé kvalitné a trvácne SUV pre rodinu. Honda CR-V patrí k tomu najlepšiemu na trhu jazdených vozidiel. Dobrým tipom sú verzie RE5, ktoré sa vyrábali medzi rokmi 2006 až 2012 a urobili na nemeckých kontrolórov kvality dojem.

Volkswagen Golf VI

Jedno z najpredávanejších áut na svete. Aj po desiatich rokoch si šiesta generácia drží renomé spoľahlivého jazdeného auta, ktoré svojou univerzálnosťou vyhovie takmer každému. Na rozdiel od vyššie spomínaného Golfu Plus sa na obyčajný hatchback dá pozerať dlhšie ako 30 sekúnd bez trvalých následkov, čo sa prejavilo aj na vyššej obstarávacej cene.

Audi A3 alebo A4

Zvláda aj väčší počet najazdených kilometrov. Na Audi A3 8P by ste si mali pripraviť nejakú rezervu na možné problémy s opotrebovaným zavesením a uložením prednej nápravy. Stále však ide len o malý problém za elegantný automobil so slušnými motorizáciami a dodnes veľmi kvalitným interiérom. Pri Audi A4 si musíte dať pozor na poddimenzovanú prednú nápravu.

Mercedes-Benz SLK

Štýlový roadster s pevnou skladacou strechou vyzerá ako drahé auto, no ako ojazdené vozidlo ho môžete zohnať za menší peniaz. Mercedes-Benz SLK (R171) zvyčajne nepozná neplánované opravy ani po desiatich rokoch od ukončenia výroby, čo napokon súvisí aj s typickým spôsobom využitia. Málokto používa toto auto na každodenné jazdenie.
Zdroj: Autonoviny.SK

Staršie vozidlá už nie sú v záruke a opravu si treba hradiť z vlastného vrecka

Záruku na skryté vady nie je možné zamieňať so zárukou, ktorú poskytujú výrobcovia nových vozidiel tzv. zárukou za akosť. Záruka za akosť je záväzok výrobcu, že nové vozidlo bude po dobu záručnej doby spôsobilé na obvyklé používanie. Záruka na skryté vady u ojazdeného vozidla nie je taká široká. Nie za každú vadu, ktorá sa na ojazdenom vozidle vyskytne, zodpovedá predávajúci.

Ak ste si vybrali vozidlo podľa vašich predstáv, pri obhliadke si vždy porovnajte všetky informácie v inzeráte so skutočnosťou. Ak všetky informácie sedia, je dôležité skontrolovať vzhľad vozidla a to ako zvonku, tak aj zvnútra. Je dôležité poznať skutočný stav kupovaného ojazdeného vozidla, ktorý viete zistiť hneď na mieste. Na kontrolu vozidla si zoberte so sebou aj odborníka. Ak nikoho nemáte, vozidlo si dajte preveriť v autoservise, ktorý si sami vyberiete. To by vám pôvodný vlastník nemal odoprieť.

Parametre, ktoré si treba všímať:

  • lakovanie vozidla,
  • počet najazdených kilometrov,
  • veľmi veľa vám napovedia medzery a ich veľkosť medzi časťami karosérie,
  • pneumatiky a nápravy na vozidle,
  • spodnú časť vozidla,
  • predné svetlá a čelné sklo (pozor si dajte najmä na praskliny od kamienkov na predných svetlách a čelnom skle, v prípade, že boli sklá vymenené – treba zistiť dôvod tejto výmeny),
  • prednú kapotu,
  • interiér auta,
  • airbagy a bezpečnostné pásy,
  • rok výroby,
  • VIN číslo (podľa VIN čísla sa dá skontrolovať, či súhlasí rok výroby a pre aký štát bolo auto vyrobené. Údaj musí súhlasiť s údajmi v osvedčení o evidencii),
  • počet kľúčov – ku vozidlu by mali byť dva kľúče.      
Skúšobná jazda je dôležitým faktorom, ktorý vypovedá o celkovom stave vozidla, ako aj  subjektívnom pocite vodiča z auta. Trasa, na ktorej budete vozidlo testovať, by mala byť dostatočne dlhá a mala by zahŕňať rôzne povrchy. Snažte sa ho otestovať v čo najväčšom počte jazdných situácií. Počas jazdy by ste si mali všímať, či vozidlo neťahá do strany. Na ceste s dierami zas zistíte odozvy podvozku a prípadné abnormálne zvuky.

Z hľadiska bezpečnosti sú najdôležitejšou súčasťou auta brzdy.
Preto ich treba otestovať vo viacerých situáciách a sledovať zvláštne zvuky či správanie vozidla. Najskôr brzdite zľahka a ak je všetko v poriadku, pokus zopakujte s väčšou intenzitou. Brzdenie musí byť rovnomerné a volant sa nesmie klepať, triasť ani otáčať. Ak ide o vozidlo bez ABS, pedál nesmie pulzovať, inak ide o zvlnené brzdové kotúče.

S akými rizikami sa spája kúpa staršieho vozidla?

Pri kúpe ojazdeného vozidla musíte vždy dostať originály všetkých potrebných dokladov. Ak predávajúci nie je vlastníkom vozidla alebo nemá originálny technický preukaz, mali by ste od kúpy okamžite odstúpiť.
Je potrebné pripraviť medzi predávajúcim a kupujúcim kúpnu zmluvu o kúpe ojazdeného vozidla, ktorá obsahuje všetky informácie o automobile, iniciály oboch strán, cenu automobilu, dátum a podpis predávajúceho a kupujúceho. Tento dokument nemusí byť obšírny, je však potrebné, aby obsahoval najdôležitejšie informácie a bol potvrdený podpismi protistrán. Pre kupujúceho je kúpna zmluva dokladom o nadobudnutí vozidla, pre predávajúceho je potvrdením, že svoje auto môže odhlásiť z evidencie vozidiel.

Dôkladne si prezrite originálne výrobné číslo vozidla, teda tzv. VIN kód. Mnoho z nás ho pri nákupe zanedbáva. Mal by sa zhodovať v celom aute aj v servisnej knižke a dokladoch o vozidle. Základom je obrátiť sa na servisného mechanika, ktorý skontroluje stav vozidla.
 
Nehľadajte auto s najnižším počtom najazdených kilometrov, ale auto s čo najlepším technickým stavom a preukázateľne vykonanou údržbou. Môže sa stať, že objavíte vozidlo s veľkým nájazdom, ale s perfektnou starostlivosťou. Takéto vozidlo je potom oveľa lepšou voľbou.

Ako je to s PZP a havarijnou poistkou?

Pred prepisom vozidla ste povinný uzatvoriť PZP, pretože na dopravnom inšpektoráte budú od vás pýtať nové číslo poistky z bielej  karty. Bez platnej poistky dopravný inšpektorát nevykoná žiadnu zmenu a ani prepis majiteľa.  Po prepise nahláste nové evidenčné číslo do poisťovne, v ktorej ste uzatvárali povinné zmluvné poistenie.

V prípade, ak jeden z vlastníkov predáva auto druhému, podľa predpisov je potrebné, aby nový majiteľ mal PZP uzatvorené od dňa, keď si auto prepíše na seba. Poistenie uzavrie na základe informácií z technického preukazu. Starému majiteľovi nezaniká PZP dňom prehlásenia. Zanikne až potom, ako sa držba nového vozidla zapíše na inú osobu v evidencii vozidiel.

Ak je vek auta do päť rokov, klasické havarijné poistenie sa oplatí. Je však nutné počítať s tým, že auto už nie je nové a tak sa budete musieť dostaviť do poisťovne na obhliadku vozidla a jeho nafotenie. Je možnosť uzatvoriť k autu aj rozšírenejšie povinné zmluvné poistenie, teda namiesto havarijného poistenia si uzatvoríte k PZP bonusové poistenia, ktoré kryjú aj vašu škodu na vozidle,  stret so zverou, čelné sklo a pneumatiky. Nedá sa ale poistiť komplexná škoda, vandalizmus. V takomto prípade nie je potrebné prísť s vozidlom na obhliadku, čo šetrí čas.  PZP s pripoistením vyjde omnoho lacnejšie, ako napríklad plné havarijné poistenie.
 
TIP OD NÁS: Fakt, že nové auto nie je tou najlepšou investíciou, je všeobecne známy. Ak kúpite nové auto a opustíte obchod, už ho tak nazvať nemôžete. Vaše auto stratí behom prvého kilometra, čiže ihneď po opustení predajne až 11 percent svojej hodnoty. Elektromobily strácajú  vzhľadom na rýchly vývoj technológie a rýchle zostarnutie riešení, zo svojej pôvodnej hodnoty najviac.
 

 



Užitočné články

Finančný Kompas v médiách